Jaká je filozofie naší školy?

Naše filozofie

Dítě jako tvůrce svého života

  • Aktivně (spolu)utvářím svůj život.
  • Podílím se na fungování světa kolem a vím, že jej mohu přiměřeně situaci ovlivňovat.
  • Vytrvale a s ohledem na svět kolem sebe jdu za svými sny a realizuji projekty, které mi dávají smysl.
  • Jsem si vědom/a své vlastní síly, svých schopností a talentů. Poznávám své silné i slabé stránky.
  • Respektuji jedinečnost sebe i druhých a využívám své silné stránky pro dobro celku.
  • Přijímám výzvy, překonávám překážky a chápu, že chyby jsou součástí procesu učení.
  • Uvědomuji si, že se učím všude a stále, nejen ve škole.
  • Říkám si o pomoc, když ji potřebuji. 
  • Kriticky pracuji s informacemi, vytvářím si na věci svůj názor a nebojím se ho vhodným způsobem vyjádřit.

Učitel jako průvodce

  • Pracuji na sobě. Ohlížím se za svými činy, neustále se učím a rozvíjím se. 
  • Snažím se zlepšovat i svět, který mě obklopuje.
  • Jsem manažer, který nastavuje kritéria vlastní práce.
  • V souladu s filozofií školy a se svými kolegy samostatně organizuji a realizuji svou práci.
  • Svět mě baví a zajímá, jsem otevřen/a tomu, co přináší.
  • Vnímám děti jako partnery na cestě za společnými cíli.
  • Aktivně pracuji s osobnostní i kulturní rozmanitostí dětí i dospělých, ctím jejich jedinečnost a svobodu.
  • Provázím žáky při osvojování různých strategií učení, motivuji je k celoživotnímu seberozvoji, získávání nových znalostí a dovedností.
  • Mám odvahu učit jinak, mám přehled o moderních a inovativních formách a metodách práce, podle situace volím ty nejvhodnější.
  • Ve svém jednání neustále vyvažuji zdravý podíl autenticity a profesionality. 

Rodič jako partner

  • Znám filozofii a hodnoty školy, jsem s nimi v souladu.
  • Podporuji své dítě v hledání vlastní cesty: dávám mu bezpečné hranice a v souladu se školou mu pomáhám nalézat vlastní talenty a systematicky rozvíjet celou osobnost. 
  • Jsem otevřený různým metodám a formám pedagogické práce. 
  • Vnímám školu jako živý a vyvíjející se organismus, který má svůj stabilní základ, ale který se současně přizpůsobuje rychle se měnícímu světu.
  • Spolupracuji s pedagogy a ostatními aktéry na vytváření učící se komunity. Aktivně se zapojuji do života školy. 
  • Vnímám a přijímám, že proces učení neprobíhá pouze v lavicích a na základě školního rozvrhu a že součástí učení jsou i mnohé méně formální aktivity.

Vedení školy jako přístav

  • Vědomě vedeme školu na cestě za společnou vizí.
  • Budujeme otevřenou učící se komunitu dětí, pedagogů, rodičů i dalších aktérů.
  • Jsme si vědomi významu úkolů a odpovědnosti, jež plynou z vedoucí role. Zároveň vnímáme, že úspěšně fungující školu lze tvořit jen společnými silami.
  • Vytváříme bezpečný prostor pro vyjádření názoru, otevřeně sdílíme zkušenosti, různé pohledy a myšlenky.
  • Snažíme se naslouchat zpětné vazbě a zohledňovat ji na další cestě procesem vedení školy.
  • Podněcujeme smysluplnou a respektující spolupráci všech aktérů, kteří se na škole a jejím fungování podílejí. 
  • Podporujeme sebe i ostatní v sebepoznávání, v rozvíjení silných stránek a v aktivní práci s těmi slabými.
  • Nabízíme podporu všem, kteří ji potřebují.
  • Aktivně prosazujeme a podporujeme inovace a pozitivní transformaci ve vzdělávacím prostředí.

Každý je jedinečný

  • Vedeme děti k přijímání vlastní jedinečnosti.
  • Respektujeme dětskou osobnost a její individuální potřeby. 
  • Učíme děti poznávat silné i slabé stránky a podporujeme je v rozvoji talentů.
  • Sledujeme individuální pokrok každého dítěte ve všech oblastech.
  • Pomáháme dětem nalézt si nejvhodnější učební styl a vybudovat si pro sebe vhodné učební návyky.
  • Využíváme různých forem učení a přístupů, aby si každé dítě mohlo k vzdělávání najít svou cestu; zařazujeme i učení zážitkem a praktickou zkušeností. 
  • Dbáme na všestranný rozvoj osobnosti nejen v běžné výuce, ale i v rámci nejrůznějších preventivních, harmonizačních či volnočasových programů.
  • Vytváříme prostředí, které děti vybízí k iniciativě, rozvíjí jejich kreativitu a učí je hledat si v bezpečném prostředí vlastní cesty za poznáním.

Učení s vnitřní motivací

  • Vedeme děti k celoživotnímu učení se ve škole i mimo ni.
  • Podporujeme rozvoj kritického myšlení, necháváme děti klást otázky a hledat na ně odpovědi, srovnávat informace a vyhodnocovat jejich relevanci a hodnotu.
  • Vytváříme prostředí, v němž se děti učí nastavit zdravý poměr mezi nasloucháním přirozené autoritě a prosazováním vlastního názoru.
  • Podporováním rozvoje silných stránek a transparentním pojmenováváním výukových minim udržujeme v dětech živou vnitřní motivaci. 
  • Zaměřujeme se na práci se zpětnou vazbou a sebehodnocením. Děti se tak učí znát své silné a slabé stránky, poznávat, kde se v procesu učení v dané oblasti nacházejí a proč tomu tak je. 
  • Citlivě a v krocích adekvátních věku předáváme dětem jejich díl odpovědnosti za vlastní rozvoj; vedeme je k vnímavé práci s chybami a neúspěchy.
  • Učíme děti komunikovat a spolupracovat. Vedeme je k tomu, aby se učily chápat výhody spolupráce, uměly si vymezit svůj prostor a roli a stejně tak dát i prostor ostatním.

Na vztazích záleží

  • Nabízíme bezpečný prostor pro poznávání sebe, druhých i světa.
  • Podporujeme empatii a schopnost vcítit se do situace druhého.
  • Budujeme vztahy na základě vzájemného respektu.
  • Vytváříme podmínky pro otevřené sdílení zkušeností, názorů a myšlenek.
  • Podporujeme spolupráci, ukazujeme její potenciál.
  • Při společných prožitcích – pozitivních i negativních – se učíme, jak citlivě a srozumitelně nakládat s mezilidskými vztahy.
  • Pracujeme na prevenci konfliktů. Vzniknou-li, zmocňujeme děti, aby se je učily co nejklidněji a nejefektivněji řešit vlastními silami.

Svět nás zajímá

  • Škola je otevřená světu, je jeho součástí: my vyrážíme do světa a svět přichází s nejrůznějšími nabídkami k nám.
  • Dokážeme prostřednictvím malých i větších projektů ovlivňovat svět kolem sebe. 
  • Sledujeme aktuální světové události a využíváme je jako příležitost pro diskuzi a rozvoj kritického myšlení.
  • Podporujeme vzdělávání se s ohledem na udržitelnost a ochranu životního prostředí.
  • Vyhledáváme pedagogy, kterým zkoumání světa a jeho fungování dělá radost, kteří jsou otevřené mysli a umí vytvořit prostředí vzájemné inspirace.
  • Propojujeme vzdělávání s praxí a pomáháme dětem najít si cestu k praktickému uplatnění svých zájmů a znalostí v různých oblastech.