Jaká je filozofie naší školy?
Naše filozofie

Dítě jako tvůrce svého života
- Aktivně (spolu)utvářím svůj život.
- Podílím se na fungování světa kolem a vím, že jej mohu přiměřeně situaci ovlivňovat.
- Vytrvale a s ohledem na svět kolem sebe jdu za svými sny a realizuji projekty, které mi dávají smysl.
- Jsem si vědom/a své vlastní síly, svých schopností a talentů. Poznávám své silné i slabé stránky.
- Respektuji jedinečnost sebe i druhých a využívám své silné stránky pro dobro celku.
- Přijímám výzvy, překonávám překážky a chápu, že chyby jsou součástí procesu učení.
- Uvědomuji si, že se učím všude a stále, nejen ve škole.
- Říkám si o pomoc, když ji potřebuji.
- Kriticky pracuji s informacemi, vytvářím si na věci svůj názor a nebojím se ho vhodným způsobem vyjádřit.



Učitel jako průvodce
- Pracuji na sobě. Ohlížím se za svými činy, neustále se učím a rozvíjím se.
- Snažím se zlepšovat i svět, který mě obklopuje.
- Jsem manažer, který nastavuje kritéria vlastní práce.
- V souladu s filozofií školy a se svými kolegy samostatně organizuji a realizuji svou práci.
- Svět mě baví a zajímá, jsem otevřen/a tomu, co přináší.
- Vnímám děti jako partnery na cestě za společnými cíli.
- Aktivně pracuji s osobnostní i kulturní rozmanitostí dětí i dospělých, ctím jejich jedinečnost a svobodu.
- Provázím žáky při osvojování různých strategií učení, motivuji je k celoživotnímu seberozvoji, získávání nových znalostí a dovedností.
- Mám odvahu učit jinak, mám přehled o moderních a inovativních formách a metodách práce, podle situace volím ty nejvhodnější.
- Ve svém jednání neustále vyvažuji zdravý podíl autenticity a profesionality.


Rodič jako partner
- Znám filozofii a hodnoty školy, jsem s nimi v souladu.
- Podporuji své dítě v hledání vlastní cesty: dávám mu bezpečné hranice a v souladu se školou mu pomáhám nalézat vlastní talenty a systematicky rozvíjet celou osobnost.
- Jsem otevřený různým metodám a formám pedagogické práce.
- Vnímám školu jako živý a vyvíjející se organismus, který má svůj stabilní základ, ale který se současně přizpůsobuje rychle se měnícímu světu.
- Spolupracuji s pedagogy a ostatními aktéry na vytváření učící se komunity. Aktivně se zapojuji do života školy.
- Vnímám a přijímám, že proces učení neprobíhá pouze v lavicích a na základě školního rozvrhu a že součástí učení jsou i mnohé méně formální aktivity.


Vedení školy jako přístav
- Vědomě vedeme školu na cestě za společnou vizí.
- Budujeme otevřenou učící se komunitu dětí, pedagogů, rodičů i dalších aktérů.
- Jsme si vědomi významu úkolů a odpovědnosti, jež plynou z vedoucí role. Zároveň vnímáme, že úspěšně fungující školu lze tvořit jen společnými silami.
- Vytváříme bezpečný prostor pro vyjádření názoru, otevřeně sdílíme zkušenosti, různé pohledy a myšlenky.
- Snažíme se naslouchat zpětné vazbě a zohledňovat ji na další cestě procesem vedení školy.
- Podněcujeme smysluplnou a respektující spolupráci všech aktérů, kteří se na škole a jejím fungování podílejí.
- Podporujeme sebe i ostatní v sebepoznávání, v rozvíjení silných stránek a v aktivní práci s těmi slabými.
- Nabízíme podporu všem, kteří ji potřebují.
- Aktivně prosazujeme a podporujeme inovace a pozitivní transformaci ve vzdělávacím prostředí.


Každý je jedinečný
- Vedeme děti k přijímání vlastní jedinečnosti.
- Respektujeme dětskou osobnost a její individuální potřeby.
- Učíme děti poznávat silné i slabé stránky a podporujeme je v rozvoji talentů.
- Sledujeme individuální pokrok každého dítěte ve všech oblastech.
- Pomáháme dětem nalézt si nejvhodnější učební styl a vybudovat si pro sebe vhodné učební návyky.
- Využíváme různých forem učení a přístupů, aby si každé dítě mohlo k vzdělávání najít svou cestu; zařazujeme i učení zážitkem a praktickou zkušeností.
- Dbáme na všestranný rozvoj osobnosti nejen v běžné výuce, ale i v rámci nejrůznějších preventivních, harmonizačních či volnočasových programů.
- Vytváříme prostředí, které děti vybízí k iniciativě, rozvíjí jejich kreativitu a učí je hledat si v bezpečném prostředí vlastní cesty za poznáním.



Učení s vnitřní motivací
- Vedeme děti k celoživotnímu učení se ve škole i mimo ni.
- Podporujeme rozvoj kritického myšlení, necháváme děti klást otázky a hledat na ně odpovědi, srovnávat informace a vyhodnocovat jejich relevanci a hodnotu.
- Vytváříme prostředí, v němž se děti učí nastavit zdravý poměr mezi nasloucháním přirozené autoritě a prosazováním vlastního názoru.
- Podporováním rozvoje silných stránek a transparentním pojmenováváním výukových minim udržujeme v dětech živou vnitřní motivaci.
- Zaměřujeme se na práci se zpětnou vazbou a sebehodnocením. Děti se tak učí znát své silné a slabé stránky, poznávat, kde se v procesu učení v dané oblasti nacházejí a proč tomu tak je.
- Citlivě a v krocích adekvátních věku předáváme dětem jejich díl odpovědnosti za vlastní rozvoj; vedeme je k vnímavé práci s chybami a neúspěchy.
- Učíme děti komunikovat a spolupracovat. Vedeme je k tomu, aby se učily chápat výhody spolupráce, uměly si vymezit svůj prostor a roli a stejně tak dát i prostor ostatním.

Na vztazích záleží
- Nabízíme bezpečný prostor pro poznávání sebe, druhých i světa.
- Podporujeme empatii a schopnost vcítit se do situace druhého.
- Budujeme vztahy na základě vzájemného respektu.
- Vytváříme podmínky pro otevřené sdílení zkušeností, názorů a myšlenek.
- Podporujeme spolupráci, ukazujeme její potenciál.
- Při společných prožitcích – pozitivních i negativních – se učíme, jak citlivě a srozumitelně nakládat s mezilidskými vztahy.
- Pracujeme na prevenci konfliktů. Vzniknou-li, zmocňujeme děti, aby se je učily co nejklidněji a nejefektivněji řešit vlastními silami.



Svět nás zajímá
- Škola je otevřená světu, je jeho součástí: my vyrážíme do světa a svět přichází s nejrůznějšími nabídkami k nám.
- Dokážeme prostřednictvím malých i větších projektů ovlivňovat svět kolem sebe.
- Sledujeme aktuální světové události a využíváme je jako příležitost pro diskuzi a rozvoj kritického myšlení.
- Podporujeme vzdělávání se s ohledem na udržitelnost a ochranu životního prostředí.
- Vyhledáváme pedagogy, kterým zkoumání světa a jeho fungování dělá radost, kteří jsou otevřené mysli a umí vytvořit prostředí vzájemné inspirace.
- Propojujeme vzdělávání s praxí a pomáháme dětem najít si cestu k praktickému uplatnění svých zájmů a znalostí v různých oblastech.
